ЮРИДИЧНЕ БЮРО

«Ксенія Гольдарб і партнери»

«Для нас не важливо, на чиєму

боці сила, - важливо лише те,

на чиїй стороні право»

Адреса, Телефон:

м. Київ, вул. О. Пчілки, буд. 5, офіс 271,

каб. №2 (3 поверх)

044 223-51-75

095 704-38-55

094 823-38-75

 

Режим роботи:

понеділок - п'ятниця 9.00-18.00

субота та неділя - 

за попереднім записом

Для юридичних осіб:

для фізичних осіб:

Зміст

21. Нагляд за перевезенням небезпечних вантажів та дії при ДТП з транспортними засобами, що здійснюють перевезення таких вантажів

21.1. При контролі за перевезенням небезпечного вантажу працівник підрозділу ДПС повинен перевіряти у водія перераховані в ПДР документи, а саме:

  • узгодження маршруту дорожнього перевезення небезпечного вантажу, видане Державтоінспекцією;
  • свідоцтво про допуск транспортного засобу до перевезення небезпечного вантажу;
  • свідоцтво про допуск водія до перевезення небезпечного вантажу.

По діагоналі шляхового листа має бути нанесена червона смуга. Крім того, транспортний засіб повинен бути обладнаний відповідними інформаційними таблицями про небезпечний вантаж, які розміщуються на ньому спереду, іззаду та на бокових поверхнях. Числові значення в таблиці мають відповідати перевізним документам на вантаж.

При перевезенні небезпечних та великогабаритних вантажів водіям забороняється відхилятись від установлених маршрутів перевезення. Водії повинні виконувати всі вказані в них умови та режими руху. У випадку якщо небезпечний вантаж не відповідає умовам та режимам перевезення, працівник підрозділу ДПС забороняє подальший рух транспортного засобу, про що повідомляє чергову частину управління (відділу) Державтоінспекції МВС ГУМВС, УМВС та діє відповідно до отриманих рішень щодо забезпечення безпеки дорожнього руху та належного збереження небезпечного вантажу.

21.2. У разі вимушеної зупинки транспортного засобу з небезпечним вантажем працівник підрозділу ДПС повинен негайно доповісти до чергової частини час зупинки, причину, ідентифікаційний код виду небезпеки (верхня частина інформаційної таблиці) та ідентифікаційний номер небезпечного вантажу (нижня частина інформаційної таблиці) і діяти за рішенням чергового. Після цього працівник підрозділу ДПС перевіряє правильність позначення місця зупинки згідно з ПДР, а також вживає заходів до евакуації транспортного засобу за межі дороги. У разі вимушеної зупинки транспортного засобу через пошкодження тари або упаковки з небезпечним вантажем, властивості якого є небезпечними для інших учасників руху, місце зупинки додатково позначається двома дорожніми знаками "В'їзд заборонено", установленими попереду і позаду транспортного засобу на відстані до 300 м від нього. За необхідності організовує рух інших засобів в об'їзд місця вимушеної зупинки. Про місце такої вимушеної зупинки та її причини необхідно негайно повідомити чергового Державтоінспекції МВС або органу внутрішніх справ та діяти за його вказівкою.

21.3. Прибувши до місця ДТП за участю транспортного засобу з небезпечним вантажем, працівник підрозділу ДПС:

21.3.1. За допомогою засобів зв'язку повідомляє командирові підрозділу ДАІ (черговому) про час, місце пригоди, її характер, причини та наслідки, можливу зону ураження, наявність або відсутність протікання чи розсипання вантажу, наявність або відсутність загоряння, відомості з інформаційної таблиці про небезпечний вантаж (додаток 6), а саме ідентифікаційний код виду небезпеки (зазначений у верхній частині інформаційної таблиці) та ідентифікаційний номер небезпечної речовини за переліком ООН (зазначений у нижній частині інформаційної таблиці).

(підпункт 21.3.1 пункту 21.3 у редакції наказу

Міністерства внутрішніх справ України від 11.06.2012 р. N 524)

21.3.2. Контролює правильність позначення дорожніми знаками місця зупинки, організовує можливі шляхи під'їзду рятувального транспорту та дорожній рух транспорту поза межами зони ураження. У разі неможливості встановлення небезпечних властивостей вантажу перекриває рух на відстані до 300 м від місця пригоди і вживає заходів з недопущення до зони сторонніх осіб.

21.3.3. Надає можливу допомогу рятувальним службам з надання першої медичної допомоги потерпілим та організації їх евакуації до медичних закладів.

21.3.4. Інформує чергового про хід робіт з нормалізації руху.

21.3.5. Організовує в необхідних випадках рух транспортних засобів в об'їзд місця пригоди.

21.3.6. Після усунення наслідків пригоди і ліквідації зони ураження рятувальними службами доповідає командирові підрозділу про можливість подальшого руху та діє відповідно до його вказівки.

22. Робота з розшуку транспортних засобів

22.1. При несенні служби на постах і маршрутах патрулювання працівник підрозділу ДПС, що здійснює нагляд за дорожнім рухом, з дотриманням заходів особистої безпеки зупиняє транспортні засоби, подібні за маркою, кольором і характерними прикметами до тих, що знаходяться в розшуку, звіряє тип, модель, державний реєстраційний номерний знак, ідентифікаційні номери кузова, шасі (рами) і двигуна з даними, записаними в реєстраційних документах, і через чергові частини підрозділів ОВС проводить перевірку цих даних за наявними автоматизованими інформаційно-пошуковими системами зареєстрованих транспортних засобів та тих, що розшукуються.

22.2. У разі виявлення транспортного засобу, що розшукується, працівник підрозділу ДПС вживає заходів до затримання цього транспортного засобу та осіб, які в ньому знаходяться, і негайно доповідає про це командирові підрозділу або черговому територіального ОВС. При цьому забезпечуються особиста безпека, безпека учасників дорожнього руху, а також уживаються заходи до збереження слідів, знарядь злочину та інших речових доказів.

22.3. По прибутті СОГ працівник підрозділу ДПС доповідає старшому групи про обставини події та за його вказівкою надає допомогу в доставлянні транспортного засобу та затриманих осіб до територіального ОВС, про що складається рапорт, який реєструється в черговій частині міськрайвідділу, та доповідається командирові підрозділу.

22.4. При введенні в дію спеціальних заходів "Перехват":

22.4.1. Наряди підрозділів ДПС негайно передислоковуються на загороджувальні пости (які закріплені відповідним планом проведення заходів за підрозділом ДПС), застосовують спеціальну екіпіровку та спеціальні засоби захисту (бронежилети, каски або сфери, гумові кийки, металеві кайдани) і здійснюють перевірку транспортних засобів та осіб, що в них знаходяться, за прикметами, які надані для розшуку.

22.4.2. Командири підрозділів ДПС, особи, що їх заміщають (старші змін), в перші 30 хв. з моменту введення в дію спеціальних заходів "Перехват" забезпечують підлеглих, які несуть службу на загороджувальних постах, необхідною екіпіровкою та спеціальними засобами захисту.

22.4.3. Несення служби нарядами ДПС на загороджувальних постах здійснюється до зміни наступним таким нарядом, який також має відповідну екіпіровку та спеціальні засоби захисту.

22.4.4. Про результати роботи на таких постах кожен працівник підрозділу ДПС складає окремий мотивований рапорт командиру підрозділу.

23. Заходи особистої безпеки працівників підрозділів ДПС

23.1. Під час несення служби працівник підрозділу ДПС зобов'язаний дотримуватися заходів особистої безпеки, а саме:

23.1.1. Знаходитись на тротуарі, а за його відсутності - на узбіччі дороги чи вулиці або на острівці безпеки.

23.1.2. Вихід працівника підрозділу ДПС на проїзну частину дозволяється лише для здійснення розпорядчо-регулювальних дій, огляду місця ДТП та надання допомоги учасникам дорожнього руху.

23.1.3. При оформленні ДТП, наданні допомоги учасникам дорожнього руху на проїзній частини облаштовувати ці місця сигнальними конусами в достатній кількості та дорожніми знаками "Об'їзд перешкоди з правого боку" або "Об'їзд перешкоди з лівого боку" з установленням знака аварійної зупинки чи увімкненням аварійної сигналізації.

23.1.4. Здійснювати нагляд за дорожнім рухом у місцях, визначених карткою маршруту патрулювання.

23.1.5. При проведенні відпрацювань, якщо маршрут патрулювання не визначено карткою, вибирати місце несення служби таким чином, щоб знаходитися в межах чіткої видимості для всіх учасників дорожнього руху і мати можливість для своєчасного припинення правопорушення.

23.1.6. Проводити перевірку документів та розбір правопорушення лише на тротуарі чи узбіччі дороги (вулиці), острівці безпеки під прикриттям автомобіля. Службовий автомобіль (автобус, мотоцикл) при цьому необхідно ставити також на тротуарі чи узбіччі дороги (вулиці) за умови дотримання ПДР.

23.1.7. Здійснювати зупинку транспортних засобів за допомогою жезла з використанням поданого свистком сигналу для привертання уваги учасників дорожнього руху. При цьому враховувати швидкість руху, тип, габарити, вагу транспортного засобу, стан дорожнього покриття, інтенсивність та щільність транспортного потоку.

23.1.8. По можливості не знаходитися на слизьких ділянках дорожнього покриття.

23.2. Вибирати для зупинки транспортного засобу темного часу доби найбільш освітлені ділянки дороги, а в разі неможливості використовувати світло фар патрульного транспортного засобу та спеціальних світлових сигнальних пристроїв.

23.3. При зупиненні транспортних засобів та перевірці документів необхідно:

23.3.1. Наближаючись до зупиненого автомобіля, перевірити, чи зачинена кришка багажника, оглянути салон автомобіля, темної пори доби освітити салон електричним ліхтариком або запропонувати водієві ввімкнути освітлення салону.

23.3.2. Після отримання документів знаходитися біля зупиненого транспортного засобу збоку, щоб виключити можливість нанесення удару при різкому відкритті дверей або раптовому початку руху.

23.3.3. У разі знаходження водія поруч з працівником підрозділу ДПС останній обирає позицію, що забезпечує постійний контроль за діями водія, пасажирів та рухом транспортних засобів. Інші працівники, що знаходяться в складі наряду, повинні займати положення, що дозволяє забезпечувати взаємну страховку та виключає у випадку застосування зброї ураження працівника, що страхується.

23.3.4. У разі знаходження в транспортному засобі групи осіб забезпечувати страхування працівника підрозділу ДПС, що здійснює перевірку, іншим працівником.

23.3.5. Під час руху з метою зупинення транспортного засобу - учасника дорожнього руху вмикати спеціальні світлові і звукові сигнальні пристрої на патрульному транспортному засобі.

Категорично забороняється стояти перед або за зупиненим транспортним засобом, спиною до учасників дорожнього руху та руху транспортних засобів, зупиняти патрульний автомобіль попереду зупиненого транспортного засобу та здійснювати в нічний час зупинення двох і більше транспортних засобів.

23.4. Темної пори доби, незалежно від кліматичних умов, працівник ДПС ДАІ повинен бути одягнутий у світловідбиваючий одяг (жилет).

23.5. У випадку виявлення транспортного засобу, що розшукується, або осіб, які підозрюються в скоєнні злочину, працівники, що входять до складу наряду, приймають, залежно від конкретних обставин, необхідні запобіжні заходи для проведення обшуку затриманих та огляду транспортного засобу з метою виявлення і вилучення зброї відповідно до вимог статті 11 Закону України "Про міліцію".

Огляд транспортного засобу проводиться після того, як працівниками наряду встановлено контроль за поведінкою затриманих.

23.6. У разі загострення ситуації працівникові підрозділу ДПС, що забезпечує безпеку, рекомендується пересунути кобуру ближче до пряжки ременя, розстебнути її та зняти пістолет із запобіжника. У цьому випадку страхуючий, якщо він уважає, що в обстановці, яка складається, можуть виникнути обставини для застосування вогнепальної зброї, має право оголити пістолет і привести його в готовність.

23.7. Заходи безпеки працівників підрозділів ДПС при оформленні ДТП.

23.7.1. До проведення необхідних дій на місці ДТП з оформлення, організації дорожнього руху і огородження місця ДТП допускаються працівники підрозділів ДПС, а також працівники ОВС, які входять до складу СОГ.

23.7.2. Керівник СОГ здійснює загальне керівництво при проведенні необхідних дій на місці ДТП.

Старший наряду ДПС організовує та забезпечує безпеку дорожнього руху на місці ДТП (у разі ДТП з матеріальними збитками - оформлення).

Усі необхідні дії на місці ДТП виконуються тільки після його огородження технічними засобами організації дорожнього руху (далі - ТЗОДР) і тимчасової зміни порядку організації дорожнього руху в зоні ДТП.

23.7.3. Початкові дії працівників підрозділів ДПС і СОГ на місці ДТП із забезпечення безпеки дорожнього руху:

23.7.3.1. Увімкнути на службовому транспортному засобі, який розміщується на проїзній частині дороги, як елемент прикриття проблискові маячки й аварійну світлову сигналізацію.

Працівникам підрозділів ДПС забороняється знаходитися в патрульному автомобілі, який використовується як прикриття.

23.7.3.2. Обстежити місце ДТП та виставити сигнальні конуси, що позначають його межі.

23.7.3.3. У разі розташування місця ДТП на одному боці проїзної частини необхідно виставити сигнальні конуси перед транспортним засобом прикриття на відстані 5 - 10 метрів (поза населеними пунктами - до 20 метрів).

23.7.3.4. У разі розташування місця ДТП на обох боках проїзної частини з одного напрямку під'їзду до місця ДТП розміщується транспортний засіб прикриття, а з іншого напрямку необхідно виставити сигнальні конуси на відстані 15 - 20 м від місця ДТП і біля них. На краю проїзної частини виставляється працівник підрозділу ДПС (регулювальник), який виконує розпорядчо-регулювальні дії.

23.7.4. Організувати із застосуванням ТЗОДР дорожній рух у зоні ДТП. При цьому в першу чергу встановлюються ТЗОДР, найбільш віддалені від місця ДТП.

23.7.5. ТЗОДР встановлюються в такій послідовності:

23.7.5.1. Попереджувальний дорожній знак "Інша небезпека" (аварійно небезпечна ділянка).

23.7.5.2. Інформаційні табло "Увага! Оформлення ДТП".

23.7.5.3. Наказові дорожні знаки "Об'їзд перешкоди з правого боку", "Об'їзд перешкоди з лівого боку".

23.7.5.4. Конуси сигнальні, що позначають траєкторію руху транспортних засобів на під'їзді до місця ДТП.

23.7.5.5. Проблискові маячки жовтого кольору (можуть установлюватись одночасно з ТЗОДР, на яких вони закріплюються).

23.7.5.6. Огороджувальна стрічка.

23.7.6. Демонтаж ТЗОДР здійснюють у зворотній послідовності (від найближчих до найвіддаленіших від місця ДТП) після проведення всіх необхідних робіт на місці ДТП.

23.7.7. Вимоги до встановлення ТЗОДР у зоні ДТП:

23.7.7.1. Довжина зони ДТП повинна бути мінімальною і забезпечувати безпеку осіб, що здійснюють роботи на місці ДТП, а також безпечний режим руху пішоходів і транспортних засобів.

23.7.7.2. На початку зони ДТП установлюється попереджувальний дорожній знак "Інша небезпека" (поза населеними пунктами на відстані 150 - 300 м, у населених пунктах - на відстані 50 - 100 м). Знак розміщують на узбіччі якомога ближче до краю проїзної частини. За умови кількості смуг руху в одному напрямку дві і більше та розташуванні місця ДТП ближче до осі дороги попереджувальний дорожній знак "Інша небезпека" (аварійно небезпечна ділянка) установлюють на осі дороги.

23.7.7.3. Інформаційне табло "Увага! Оформлення ДТП" встановлюється разом з попереджувальним дорожнім знаком "Інша небезпека" (аварійно небезпечна ділянка). Винятком є випадок установлення інформаційного табло "Увага! Оформлення ДТП" на осі дороги на відстані 25 м у населеному пункті (50 м поза населеним пунктом) за напрямком від місця встановлення попереджувального дорожнього знака "Інша небезпека" (аварійно небезпечна ділянка).

23.7.7.4. Темного часу доби і в умовах недостатньої видимості застосування спеціальних світлових сигнальних пристроїв обов'язкове на всіх дорогах незалежно від освітлення. Крім того, їх застосування є обов'язковим на ділянках доріг під шляхопроводами, естакадами, мостами або в тунелях.

23.7.7.5. Кількість спеціальних світлових сигнальних пристроїв, що встановлюються для кожного напрямку руху в зоні ДТП, повинна бути не менше 5. Вони встановлюються:

на початку зони ДТП - спільно з інформаційним табло "Увага! Оформлення ДТП";

на сигнальних конусах, що позначають траєкторію об'їзду місця ДТП.

23.7.7.6. Огороджувальна стрічка повинна використовуватись для огородження тієї частини місця ДТП, яка поширюється за межі проїзної частини на тротуар, а також в інших випадках, коли необхідно унеможливити шляхом застосування огороджувальної стрічки рух пішоходів у місці ДТП.

23.7.8. Категорично забороняється оформлення матеріалів ДТП у службовому автомобілі, що використовується як прикриття.

23.7.9. В обов'язковому порядку незалежно від часу доби працівники ДПС, які проводять оформлення матеріалів ДТП, повинні бути одягнуті в одяг зі світловідбиваючими елементами (жилети).

24. Особливості несення служби при проведенні масових заходів і виникненні надзвичайних ситуацій

24.1. При ускладненні оперативної обстановки, пов'язаної із введенням режиму надзвичайного стану, діяльність підрозділів ДПС здійснюється відповідно до Законів України "Про міліцію", "Про правовий режим надзвичайного стану", інших нормативно-правових актів України.

24.2. При введенні режиму надзвичайного стану сили і засоби підрозділів ДПС переходять у підпорядкування оперативних штабів головних управлінь, управлінь МВС України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.

В умовах виникнення надзвичайних ситуацій виконання додаткових завдань щодо нагляду за дорожнім рухом покладається на наряди контрольно-пропускних пунктів та стаціонарних постів ДПС.

24.3. Забезпечення безпеки дорожнього руху і громадського порядку при проведенні масових заходів та режиму надзвичайного стану здійснюється підрозділами ДПС на підставі спеціальних планів МВС, ГУМВС, УМВС щодо проведення таких заходів. Розстановка сил і засобів підрозділів ДПС при проведенні запланованих заходів проводиться керівництвом управлінь (відділів) Державтоінспекції ГУМВС, УМВС.

24.4. При проведенні несанкціонованих масових заходів на автомобільних дорогах та інших транспортних спорудах, що супроводжується їх блокуванням, виділення необхідної кількості нарядів ДПС визначає начальник ОВС або керівник оперативного штабу.

24.5. На передбачених дислокацією постах і маршрутах патрулювання працівник підрозділу ДПС:

24.5.1. Сприяє безперешкодному проїздові транспортних засобів, що здійснюють перевезення працівників міліції, військових нарядів, а також транспортних засобів аварійно-рятувальних служб, бере участь у здійсненні заходів щодо забезпечення режиму надзвичайного стану.

24.5.2. Уживає заходів щодо забезпечення громадського порядку, попередження та припинення злочинів, адміністративних правопорушень, спостерігає за поведінкою громадян, які знаходяться в зоні території, що обслуговується.

24.5.3. Інформує старшого наряду (чергову частину управління (відділу) Державтоінспекції ГУМВС, УМВС або командування підрозділу) про всі зміни оперативної обстановки (початок, кількість учасників та обставини проведення цих заходів) і виявлені правопорушення.

24.5.4. Надає допомогу іншим нарядам і постам ОВС у припиненні та документуванні правопорушень.

24.5.5. Спільно з підрозділами ОВС вживає заходів до ліквідації наслідків, пов'язаних з проведенням несанкціонованих масових заходів, і в першу чергу до відновлення безперебійного руху транспортних засобів.

24.6. З урахуванням обстановки, що склалася, у дислокацію постів і маршрутів патрулювання за узгодженням з керівником (відповідальним за забезпечення режиму надзвичайного стану) можуть вноситися зміни.

24.7. При стихійних лихах, епізоотіях, техногенних аваріях, пожежах та інших надзвичайних подіях працівник підрозділу ДПС сприяє безперешкодному проїзду автомобілів оперативних та аварійно-рятувальних служб, уживає заходів до відновлення й підтримання громадського порядку, порятунку людей і майна, надання необхідної допомоги постраждалим, охорони майна, що залишилося без нагляду.

24.8. Під час ускладнень у дорожньому русі, що виникли в результаті стихійних лих, працівник підрозділу ДПС доповідає про це черговому та вживає заходів щодо оповіщення водіїв про небезпеку. У разі необхідності тимчасово обмежує або забороняє рух, спрямовуючи транспортні засоби в об'їзд небезпечної ділянки.

25. Несення служби на контрольно-пропускних пунктах

25.1. Контрольно-пропускні пункти (далі - КПП) призначені для забезпечення перепускного режиму (обмеження й регулювання руху, огляду транспортних засобів), підтримання правопорядку і громадської безпеки, припинення протиправних дій і затримання правопорушників. Крім того, наряди ДПС у складі КПП можуть бути задіяні для забезпечення особливого режиму в'їзду на визначену територію і виїзду з неї, вжиття заходів щодо забезпечення режиму надзвичайного стану і проведення спеціальних операцій.

25.2. Порядок керування КПП обумовлений особливостями цільового призначення та складу поставлених завдань. Керівництво їх діяльністю здійснюється керівниками територіальних ОВС за участю командування відповідних військових частин внутрішніх військ МВС України, а в умовах надзвичайного стану - останніми за участю керівників територіальних ОВС.

25.3. При вирішенні окремих завдань працівники ДПС здійснюють візуальне спостереження та спілкування з учасниками дорожнього руху з метою одержання оперативної інформації.

25.4. При підрозділах ДПС формуються групи, які здійснюють: збір, накопичення, узагальнення та аналіз зведеної інформації, що надходить від нарядів ДПС, які несуть службу на КПП, і підрозділів ДПС по нагляду за дорожнім рухом; підготовку оперативної та іншої інформації; оцінку організації дорожнього руху в обстановці, що склалася; перевірку інформації про належність транспортних засобів та їх власників; про осіб, що підозрюються у скоєнні злочинів і порушенні громадського порядку.

26. Порядок супроводження транспортних засобів

26.1. Супроводження в установленому порядку небезпечних, негабаритних та великовагових вантажів, що перевозяться транспортними засобами, а також організація супроводження і забезпечення безпечного руху транспортних засобів спеціального призначення, транспортних засобів з організованими групами дітей під час слідування до місць оздоровлення та у зворотному напрямку службовими транспортними засобами підрозділів ДПС визначаються чинним законодавством України.

26.2. Супроводження здійснюється службовими транспортними засобами підрозділів Державтоінспекції МВС, які мають спеціальне кольорографічне пофарбування та розпізнавальні знаки, а також обладнані спеціальними світловими і звуковими сигнальними пристроями.

26.3. Отримавши завдання на проведення супроводження, командир підрозділу ДПС:

26.3.1. Вивчає маршрут проходження колони, яка супроводжується, особливості організації дорожнього руху на ньому, дислокацію постів і маршрутів патрулювання, систему зв'язку і взаємодії з ними екіпажів патрульних транспортних засобів, які здійснюють супроводження.

26.3.2. Призначає старшого та склад екіпажів супроводження, проводить інструктаж. Екіпаж патрульного транспортного засобу супроводження складається з двох працівників.

26.3.3. Організовує перевірку технічного стану транспортних засобів, виділених для супроводження, наявних засобів радіозв'язку, спеціальних світлових і звукових сигнальних пристроїв, про що складає відповідний акт.

26.4. Інструктаж водіїв транспортних засобів, які супроводжуються, проводить відповідальний за здійснення супроводження - командир підрозділу ДПС або старший екіпажу супроводження.

26.5. Під час супроводження одним патрульним транспортним засобом останній повинен рухатися перед колоною автомобілів, яку він супроводжує, на відстані, що забезпечує безпеку дорожнього руху. При цьому водій патрульного автомобіля супроводження повинен обирати смугу руху, яка б забезпечувала безпеку дорожнього руху під час супроводження, залежно від ширини проїзної частини, швидкості руху та в разі необхідності дати можливість іншим учасникам дорожнього руху безпечно об'їхати колону.

Під час супроводження двома патрульними транспортними засобами один з них рухається так, як зазначено вище, а другий - позаду колони, яка супроводжується, з метою попередження її обгону іншими транспортними засобами на дорогах, що мають одну смугу для руху в даному напрямку, та в інших небезпечних місцях.

Під час супроводження трьома патрульними транспортними засобами один з них (головний) рухається перед колоною автомобілів, які він супроводжує, так, як вказано в попередніх випадках; другий (сигнальний) рухається перед головним автомобілем на відстані 200 - 400 м крайньою лівою смугою, призначеною для руху в цьому напрямку, з метою вжиття заходів щодо забезпечення безпечного й безперешкодного проїзду, оповіщає учасників дорожнього руху про наближення колони транспортних засобів, що супроводжуються, а також інформує екіпаж головного патрульного автомобіля супроводження про умови руху. Третій патрульний транспортний засіб (замикаючий) рухається за колоною.

26.6. Швидкість руху під час супроводження встановлює старший екіпажів супроводження з урахуванням характеристик транспортних засобів, які супроводжуються, та забезпечення безпеки дорожнього руху в конкретних дорожніх умовах. Вона не повинна перевищувати меж, установлених ПДР. У разі прийняття рішення відповідальним від Управління державної охорони про збільшення швидкості понад визначені норми екіпажами супроводження вживаються заходи відповідно до вимог нормативно-правових актів України.

26.7. Якщо швидкість руху колони, що супроводжується (окрім колони з особами, відносно яких здійснюється державна охорона), менше дозволеної ПДР, а дорожні умови не дозволяють іншим учасникам дорожнього руху здійснити її обгін, старший екіпажів супроводження вживає заходів щодо забезпечення проїзду транспортних засобів, що накопичуються за колоною.

27. Взаємовідносини працівників підрозділів ДПС з учасниками дорожнього руху

27.1. Взаємовідносини працівників підрозділів ДПС з учасниками дорожнього руху мають ґрунтуватися на принципах дотримання законності, забезпеченні свободи та недоторканності особи та її прав, уважному, доброзичливому і шанобливому ставленні до громадян.

27.2. Під час звернення до учасників дорожнього руху працівник підрозділу ДПС зобов'язаний привітатися, чітко й зрозуміло назвати свою посаду, звання, прізвище, суть звернення та на їх вимогу пред'явити службове посвідчення.

(абзац перший пункту 27.2 у редакції наказу Міністерства

внутрішніх справ України від 11.06.2012 р. N 524)

У разі звернення громадян (одержання інформації про злочин тощо) працівник підрозділу ДПС зобов'язаний вжити заходів щодо надання допомоги і діяти відповідно до своїх службових обов'язків.

У розмові з громадянами працівники підрозділів ДПС зобов'язані виявляти спокій і витримку. Недопустимі грубощі, вирази та репліки, які ображають людську гідність, будь-які дії, що свідчать про неповагу до громадян, коментарі, які не стосуються виконання службових обов'язків.

Абзац четвертий пункту 27.2 виключено

(згідно з наказом Міністерства

внутрішніх справ України від 11.06.2012 р. N 524)

27.3. Зупинення транспортного засобу здійснюється виключно жезлом, а у виняткових випадках - жестом руки. При цьому працівник підрозділу ДПС спочатку вказує на транспортний засіб, який повинен зупинитися, а потім - на місце, де йому слід зупинитися.

Для привертання уваги учасників дорожнього руху може подаватися сигнал свистком (у необхідних випадках - увімкненим спеціальним світловим або звуковим сигнальним пристроєм). Жести працівника підрозділу ДПС мають бути зрозумілими всім водіям і пішоходам, подаватися своєчасно і так, щоб їх виконання не створювало аварійної обстановки.

27.4. Працівник підрозділу ДПС під час зупинки транспортного засобу зобов'язаний без затримки підійти до водія. Для розмови з водієм не обов'язково запрошувати його вийти з автомобіля, крім випадків:

27.4.1. Підпункт 27.4.1 пункту 27.4 виключено

(згідно з наказом Міністерства внутрішніх

справ України від 08.04.2011 р. N 131,

у зв'язку з цим підпункти 27.4.2, 27.4.3

вважати відповідно підпунктами 27.4.1, 27.4.2)

27.4.1. З метою усунення технічної несправності транспортного засобу або порушень правил перевезення вантажів.

27.4.2. Коли є достатні підстави вважати, що водій знаходиться в стані сп'яніння.

27.4.4. Підпункт 27.4.4 пункту 27.4 виключено

(згідно з наказом Міністерства внутрішніх

справ України від 08.04.2011 р. N 131,

у зв'язку з цим підпункти 27.4.5, 27.4.6

вважати відповідно підпунктами 27.4.3, 27.4.4)

27.4.3. Коли водій або пасажири підозрюються в скоєнні злочину.

27.4.4. В інших випадках, коли є необхідною участь водія в оформленні документів або наданні допомоги іншим учасникам дорожнього руху.

27.5. Не слід повідомляти про дійсну причину зупинення транспортного засобу, якщо його водій або пасажири підозрюються в скоєнні злочину або причетності до ДТП. При цьому працівник підрозділу ДПС повинен знайти тему для розмови з водієм, не розкриваючи характеру своїх намірів.

27.6. Роз'яснення порушникові про неправомірність його дій необхідно давати доброзичливо, переконливо і зрозуміло, з посиланням на відповідні вимоги ПДР.

Під час перевірки документів з ними слід поводитися акуратно, не робити в них будь-яких поміток. Якщо в документи вкладені гроші чи цінні папери, необхідно запропонувати власникові забрати їх.

27.7. Затримання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, для складання протоколу або розгляду справи по суті, якщо ці питання не можуть бути вирішені на місці, здійснюється відповідно до вимог законодавства України.

27.8. Під час несення служби працівник підрозділу ДПС відповідно до норм чинного законодавства може застосовувати необхідні технічні засоби та технічні прилади для виявлення відповідного правопорушення.

27.9. З метою запобігання конфліктним ситуаціям, об'єктивного розгляду справ, а також як допоміжний засіб для попередження протиправних дій та розкриття правопорушень допускається використання фото-, кінозйомки, відеозапису та звукозаписувальної техніки, а під час оформлення матеріалів ДТП воно є обов'язковим.

27.10. Працівник підрозділу ДПС повинен надавати допомогу водіям в усуненні причин, що призвели до вимушеної зупинки в дорозі, а в необхідних випадках сприяти громадянам в:

27.10.1. Організації надання першої медичної допомоги постраждалим у ДТП і доставляння їх до закладів охорони здоров'я.

27.10.2. Захисті від протиправних зазіхань на їхнє життя і здоров'я, а також в охороні їх власності.

27.10.3. Роз'ясненні особливостей проїзду територією маршруту, що обслуговується.

27.10.4. Можливому усуненні технічних несправностей транспортного засобу і транспортуванні ушкодженого транспортного засобу.

27.11. Народні депутати України підлягають притягненню до адміністративної відповідальності за порушення ПДР відповідно до законодавства з урахуванням вимог статті 27 Закону України "Про статус народного депутата України".

(пункт 27.11 у редакції наказу Міністерства

внутрішніх справ України від 08.04.2011 р. N 131)

27.12. Особистість судді недоторканна, він не може бути затриманий або примусово доставлений до ОВС у порядку провадження у справах про адміністративні правопорушення. Недоторканність судді поширюється також на транспорт, що ним використовується, на майно і документи, що йому належать. Про допущене суддею порушення, стягнення за яке накладається в судовому порядку, складається рапорт, який передається командирові підрозділу з обов'язковою реєстрацією для подальшої передачі за місцем роботи.

(пункт 27.12 у редакції наказу Міністерства

внутрішніх справ України від 11.06.2012 р. N 524)

27.13. Якщо суддя керує транспортним засобом у стані сп'яніння, йому пропонується припинити керування. Огляд на визначення стану сп'яніння зазначених осіб у медичних закладах проводиться тільки в разі їх згоди. У цьому разі працівник підрозділу ДПС повідомляє про вказаний випадок командирові підрозділу ДПС і діє згідно з його рішеннями. У зазначених випадках командирові підрозділу необхідно запросити на місце виявлення правопорушення представника органу, у якому ця особа працює, або представника вищестоящого органу. У разі відмови від проведення медичного огляду на стан сп'яніння в присутності двох свідків складається протокол з вичерпними відомостями про особу правопорушника, її стан та наявні ознаки сп'яніння. Після складання протоколу забороняється вживати будь-яких заходів щодо затримання або інші примусові дії стосовно цієї особи. Їй пропонується скористатися послугами таксі або попутного транспорту і надається можливість викликати іншу машину чи водія.

(пункт 27.13 із змінами, внесеними згідно з наказом

Міністерства внутрішніх справ України від 08.04.2011 р. N 131)

27.14. Про вищевказану подію працівником підрозділу ДПС, що виявив правопорушення, без зволікань складається ґрунтовний рапорт, до якого можуть долучатися інші матеріали.

27.15. Особливості взаємовідносин з особами, які користуються дипломатичним імунітетом, іноземцями та особами без громадянства визначено наказом МВС від 26.02.2009 N 77 "Про затвердження Інструкції з оформлення працівниками Державтоінспекції МВС матеріалів про адміністративні порушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху", зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 24.04.2009 за N 374/16390.

27.16. Про факт відсторонення від керування транспортним засобом особи, яка користується дипломатичним імунітетом, негайно повідомляється чергова частина управління (відділу) Державтоінспекції МВС ГУМВС, УМВС для подальшого інформування чергової частини ГУМВС, УМВС та Департаменту Державтоінспекції МВС, а також чергового МЗС України.

27.17. Іноземці, які не користуються дипломатичним імунітетом, та особи без громадянства підлягають адміністративній відповідальності на загальних підставах з громадянами України.

Слід ураховувати, що зазначені особи під час керування транспортними засобами, крім усіх передбачених законодавством документів, повинні мати при собі міжнародне або національне водійське посвідчення, що відповідає вимогам Конвенції про дорожній рух, прийнятої 8 листопада 1968 року у Відні.

28. Облік та аналіз аварійності і практики застосування адміністративного впливу

28.1. Облік аварійності здійснюється відповідно до нормативно-правових актів України.

28.2. Роботу щодо аналізу аварійності і адміністративної практики на території обслуговування організовує командир окремого підрозділу ДПС.

Безпосередньо аналіз аварійності здійснює старший інспектор (інспектор) дізнання з ДТП, а облік і аналіз адміністративної практики - старший інспектор (інспектор) з адміністративної практики. У стройових підрозділах, де вказані посади штатними розписами не передбачені, виконання такої роботи доручається особам, на яких ці завдання покладені функціональними обов'язками.

28.3. Аналіз ДТП проводиться з метою:

28.3.1. Оцінки стану і динаміки аварійності.

28.3.2. Виявлення місць концентрації ДТП.

28.3.3. Розроблення заходів, спрямованих на забезпечення безпеки дорожнього руху, у тому числі внесення змін до дислокації несення служби та планів роботи.

28.4. Аналізу підлягають відомості про всі ДТП на території обслуговування, включаючи відомості про пригоди без потерпілих.

Аналіз пригод проводиться за їх видом, місцем, часом і умовами, що їх спричинили.

28.5. Аналіз адміністративної практики включає:

28.5.1. Узагальнення кількості порушень ПДР (за ділянками доріг, видами порушень) за кожний місяць та з накопичуванням підсумку від початку звітного року.

28.5.2. Підпункт 28.5.2 пункту 28.5 виключено

(згідно з наказом Міністерства внутрішніх

справ України від 08.04.2011 р. N 131,

у зв'язку з цим підпункти 28.5.3, 28.5.4

вважати відповідно підпунктами 28.5.2, 28.5.3)

28.5.2. Узагальнення повідомлень і пропозицій, що містяться в заявах та скаргах громадян.

28.5.3. Розроблення пропозицій щодо усунення причин і умов, які спричиняють скоєння порушень ПДР та виникнення ДТП, удосконалення адміністративної практики.

28.5.5. Підпункт 28.5.5 пункту 28.5 виключено

(згідно з наказом Міністерства внутрішніх

справ України від 08.04.2011 р. N 131)

29. Організація і здійснення контролю за несенням служби працівниками підрозділів ДПС під час нагляду за дорожнім рухом

29.1. Контроль за несенням служби працівниками підрозділів ДПС здійснюється шляхом проведення гласних перевірок керівниками окремих підрозділів ДПС, керівниками відділів (відділень) Державтоінспекції МВС з обслуговування адміністративних територій міст, районів, районів у містах управлінь (відділів) Державтоінспекції МВС ГУМВС, УМВС, працівниками апарату управлінь (відділів) Державтоінспекції МВС ГУМВС, УМВС, працівниками Департаменту Державтоінспекції МВС.

29.2. Організація та проведення негласних перевірок несення служби здійснюються працівниками апаратів управлінь (відділів) Державтоінспекції ГУМВС, УМВС, працівниками Департаменту Державтоінспекції МВС. За рішенням керівників управлінь (відділів) Державтоінспекції ГУМВС, УМВС до проведення таких негласних перевірок залучаються керівники (командири, заступники командирів) стройових підрозділів ДПС ДАІ, крім осіб, які виконують їх обов'язки.

(пункт 29.2 у редакції наказу Міністерства

внутрішніх справ України від 11.06.2012 р. N 524)

29.3. Посадові особи Державтоінспекції МВС, які проводять перевірку, повинні знати поставлені завдання, порядок її організації і виконання, а також оперативну обстановку на посту або маршруті патрулювання під час проведення перевірки.

Під час здійснення гласного контролю перевіряючий зобов'язаний відрекомендуватись, надати службове посвідчення та припис на перевірку, зразок якого наведено у додатку 8. Про прибуття перевіряючого працівники підрозділів ДПС негайно доповідають до чергової частини та безпосередньому керівникові підрозділу.

29.4. Гласні перевірки організовуються і проводяться будь-яким прямим і, у першу чергу, безпосереднім керівником працівника підрозділу ДПС (як правило, не нижче командира взводу), їх кількість має бути не менше одного разу за робочу зміну працівника підрозділу ДПС. Перевірці підлягають усі працівники підрозділів ДПС, які несуть службу протягом зміни.

(пункт 29.4 із змінами, внесеними згідно з наказом

Міністерства внутрішніх справ України від 11.06.2012 р. N 524)

29.5. Проводячи гласну перевірку, слід звертати увагу на:

29.5.1. Зовнішній вигляд, екіпірування, наявність службового посвідчення, зброї, засобів зв'язку, жезла, свистка, службової документації тощо.

29.5.2. Знання службових обов'язків, орієнтувань, отриманих під час інструктажу та протягом робочої зміни, їх виконання.

29.5.3. Знання оперативної обстановки в зоні поста або маршруту патрулювання, стану аварійності та особливостей несення служби на цій ділянці.

29.5.4. Знання нормативно-правових актів, що регламентують діяльність підрозділів ДПС, уміння застосовувати їх у практичній діяльності. У випадках неправильних відповідей перевіряючий повинен дати вичерпні роз'яснення з поставлених питань.

29.5.5. Зовнішній вигляд закріпленого патрульного транспортного засобу, його справність та комплектацію.

29.5.6. Відповідність записів у дорожньому листі показників пробігу транспортного засобу показникам спідометра та кількості отриманого пального.

29.5.7. Уміння користуватися спеціальними технічними засобами та технічними приладами.

29.5.8. Вибір форм і методів нагляду за дорожнім рухом, застосування тактичних прийомів з виявлення і припинення правопорушень, що скоюються учасниками дорожнього руху, ефективність роботи працівника на посту або маршруті патрулювання.

29.5.9. Уміння забезпечувати регулювання дорожнього руху.

29.5.10. Уміння діяти в умовах складної дорожньої та оперативної обстановки.

29.5.11. Повноту та якість оформлення адміністративних матеріалів.

29.6. У разі встановлення під час проведення гласної перевірки недоліків у несенні служби перевіряючий зобов'язаний на місці вжити заходів стосовно їх усунення. У випадку неможливості їх усунення на місці вживаються заходи щодо відсторонення працівника підрозділу ДПС від несення служби та його заміни.

29.7. Про результати проведеної перевірки у відомості обліку роботи по нагляду за дорожнім рухом та книзі постових відомостей робиться відповідний запис, а її результати доводяться до відповідних командирів (начальників).

29.8. Негласні перевірки проводяться згідно з графіками, затвердженими відповідно начальниками (заступниками начальників) управлінь (відділів) Державтоінспекції ГУМВС, УМВС, начальником (заступниками начальника) Департаменту Державтоінспекції МВС, а поза графіком - лише з їх письмового дозволу.

(абзац перший пункту 29.8 у редакції наказу

Міністерства внутрішніх справ України від 11.06.2012 р. N 524)

Під час організації проведення негласних перевірок повинні враховуватися скарги і заяви громадян, оперативна інформація про роботу працівника підрозділу ДПС, результати опитування учасників дорожнього руху та індивідуально-виховної роботи. Графіки слід складати таким чином, щоб апаратом управлінь (відділів) Державтоінспекції МВС ГУМВС, УМВС впродовж кварталу кожний підпорядкований підрозділ ДПС перевірявся не менше одного разу, а в разі надходження скарг на дії працівників підрозділів ДПС - у тижневий термін.

Особі, яка здійснює перевірку, на час її проведення видається припис на перевірку,який після закінчення перевірки долучається до рапорту про результати перевірки. Матеріали перевірок накопичуються та зберігаються в канцелярії управлінь (відділів) Державтоінспекції ГУМВС, УМВС, Департаменту Державтоінспекції МВС протягом 3 років.

29.9. Негласна перевірка ведеться за різними формами (одним чи декількома працівниками з використанням транспортних засобів чи без них тощо), але, як правило, протягом робочої зміни працівника підрозділу ДПС. Під час її проведення дозволяється застосовувати засоби фото- і кінозйомки, відеозапису.

29.10. Під час проведення негласної перевірки слід звертати увагу на:

29.10.1. Організацію роботи на посту або маршруті патрулювання, вибір форм і методів, технічних засобів та приладів у нагляді за дорожнім рухом.

29.10.2. Взаємовідносини між працівником підрозділу ДПС із забезпечення безпеки дорожнього руху та його учасниками і дотримання ним законності.

29.10.3. Правомірність зупинення транспортних засобів, застосування профілактичних заходів і складання матеріалів про адміністративні правопорушення.

(підпункт 29.10.3 пункту 29.10 із змінами, внесеними згідно з

наказом Міністерства внутрішніх справ України від 08.04.2011 р. N 131)

29.10.4. Ефективність роботи (активність працівника підрозділу ДПС в попередженні та припиненні правопорушень, застосування ним технічних засобів та приладів).

(підпункт 29.10.4 пункту 29.10 із змінами, внесеними згідно з

наказом Міністерства внутрішніх справ України від 08.04.2011 р. N 131)

29.10.5. Реагування на зміни в оперативній та дорожній обстановці, уміння діяти в цих умовах, ужиття заходів особистої безпеки.

29.10.6. Порядок дій під час оформлення ДТП.

29.11. У разі виявлення під час негласної перевірки порушень дисципліни або законності перевіряючий доповідає посадовій особі, яка призначила перевірку, та вживає негайних заходів щодо припинення протиправних дій працівника підрозділу ДПС. У таких випадках на місце викликається командир підрозділу Державтоінспекції МВС, який відстороняє від виконання службових обов'язків особу, яка допустила порушення, та доручає проведення службової перевірки, про що негайно доповідає безпосередньому начальникові.

29.12. У разі виявлення перевіряючим фактів порушень законодавства, які підпадають під дію Кримінального кодексу України (вимагання або отримання хабара, дача хабара працівникові міліції та інше), вживаються заходи відповідно до вимог цієї Інструкції, при цьому забезпечується належне документування згідно з КПК України та передача зібраних матеріалів до територіального підрозділу ОВС або органу прокуратури.

29.13. За результатами проведення негласної перевірки складається рапорт на ім'я посадової особи, яка її призначила і яка в подальшому приймає рішення про необхідність проведення службової перевірки. У рапорті про перевірку обов'язково вказуються час, місце початку перевірки, відносно кого перевірка проводилась (номер нагрудного знака, марка, номерний знак службового автомобіля, інші відомості), хронометраж роботи наряду ДПС, який перевіряється, номерні знаки зупинених транспортних засобів та час їх зупинки. В обов'язковому порядку проводяться три і більше контрольні перевірки зупинених інспекторами транспортних засобів, під час яких з'ясовується причина зупинки, чи складались адміністративні матеріали, які розмови велись інспектором з водієм.

Після завершення службової перевірки керівником управління (відділу) Державтоінспекції МВС ГУМВС, УМВС затверджується висновок та вживаються відповідні заходи реагування.

29.14. Результати перевірок регулярно доводяться до відома особового складу під час проведення інструктажів, а також щомісячно узагальнюються і розглядаються на службових нарадах чи зборах у підрозділах Державтоінспекції МВС.

30. Оцінка діяльності підрозділів ДПС

30.1. Діяльність працівників підрозділів ДПС оцінюється за такими напрямками:

30.1.1. Стан аварійності на маршруті патрулювання, рівень і якість надання допомоги учасникам дорожнього руху.

(підпункт 30.1.1 пункту 30.1 у редакції наказу

Міністерства внутрішніх справ України від 11.06.2012 р. N 524)

30.1.2. Участь у попередженні та профілактиці адміністративних правопорушень, розкритті злочинів, затриманні злочинців.

(підпункт 30.1.2 пункту 30.1 із змінами, внесеними згідно з

наказом Міністерства внутрішніх справ України від 08.04.2011 р. N 131)

30.1.3. Дотримання законності під час застосування заходів адміністративного впливу до учасників дорожнього руху та інших осіб.

30.1.4. Якість оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення.

30.1.5. Кількість підтверджених скарг, що надійшли відносно працівника.

30.1.6. Професіоналізм дій під час ускладнення дорожньої обстановки.

30.1.7. Знання чинного законодавства у сфері безпеки дорожнього руху, оперативної обстановки, своїх прав та обов'язків.

30.1.8. Дисциплінованість, культура поведінки у спілкуванні з громадянами.

30.1.9. Утримання у справному та належному стані закріпленого службового автомототранспорту, технічних засобів і приладів, уміння ними користуватися.

30.1.10. Зовнішній вигляд, стройова виправка, службова і фізична підготовка.

30.1.11. Уміння регулювати дорожній рух.

30.2. Діяльність стройового підрозділу ДПС оцінюється за такими напрямами:

30.2.1. Громадська думка учасників дорожнього руху щодо стану організації дорожнього руху та забезпечення його безпеки на території обслуговування, надання допомоги учасникам дорожнього руху (проведення моніторингу громадської думки організовується керівниками управлінь (відділів) Державтоінспекції ГУМВС, УМВС не рідше одного разу впродовж півріччя).

(підпункт 30.2.1 пункту 30.2 у редакції наказу

Міністерства внутрішніх справ України від 11.06.2012 р. N 524)

30.2.2. Характеристика обстановки безпеки дорожнього руху на території, що обслуговується.

30.2.3. Участь у боротьбі зі злочинністю та охороні громадського порядку.

30.2.4. Стан дисципліни і дотримання законодавства працівниками підрозділу.

30.2.5. Контроль за дотриманням ПДР всіма учасниками.

30.2.6. Підпункт 30.2.6 пункту 30.2 виключено

(згідно з наказом Міністерства внутрішніх

справ України від 08.04.2011 р. N 131,

у зв'язку з цим підпункти 30.2.7, 30.2.8

вважати відповідно підпунктами 30.2.6, 30.2.7)

30.2.6. Готовність до дій за надзвичайних обставин та ситуацій.

30.2.7. Утримування службового автомототранспорту в справному стані і використання його за призначенням, результативність застосування оперативно-технічних і спеціальних засобів.

30.2.9. Підпункт 30.2.9 пункту 30.2 виключено

(згідно з наказом Міністерства внутрішніх

справ України від 08.04.2011 р. N 131)

30.3. Забороняється керівникам підрозділів ДАІ здійснювати оцінювання роботи працівників ДПС за кількістю складених ними адміністративних протоколів за порушення правил дорожнього руху.

(главу 30 доповнено пунктом 30.3 згідно з наказом

Міністерства внутрішніх справ України від 11.06.2012 р. N 524)

30.4. Не допускається установлення керівниками підрозділів ДАІ кількісних показників щодо документування працівниками ДПС порушень ПДР під час організації несення дорожньо-патрульної служби.

(главу 30 доповнено пунктом 30.4 згідно з наказом

Міністерства внутрішніх справ України від 11.06.2012 р. N 524)

Начальник ДДАІ МВС України генерал-майор міліції С. Г. Коломієць